top of page

Autobus, 2001r.

tempera na pÅ‚ótnie

Oczekiwanie niebieskie, 2002 r.

tempera jajowa na pÅ‚ótnie

​Piotr Bernatowicz

historyk i krytyk sztuki, kurator, w latach 2006-2014 redaktor naczelny magazynu o
sztuce Arteon, w latach 2014- 2017 dyrektor Galerii Miejskiej „ArsenaÅ‚” w Poznaniu

​

Boom. O młodym malarstwie polskim

Piotr Bernatowicz Arteon, nr 12(20), grudzień 2001 r.



W historii życia artystycznego trafiajÄ… siÄ™ wystawy, których waga jest znacznie przeceniania. TrafiajÄ… siÄ™ jednak także takie, które sÄ… niedoceniane, czy wrÄ™cz przeoczone. Dopiero po latach odkrywamy ich wagÄ™ i znaczenie. JednÄ… z takich niedocenianych wystaw byÅ‚y niewÄ…tpliwie "Najgroźniejsze pÄ™dzle" - prezentacja malarstwa mÅ‚odego pokolenia zorganizowana na przeÅ‚omie 2000 i 2001 roku w warszawskiej Królikarni. Waga tej wystawy polegaÅ‚a nie tyle na oryginalnoÅ›ci kuratorskiego pomysÅ‚u - przeglÄ…dy pokoleniowe byÅ‚y, sÄ… i na pewno bÄ™dÄ… realizowane, ale na tym co zostaÅ‚o w jej ramach pokazane. OkazaÅ‚o siÄ™ bowiem, że malarstwo - wbrew postmodernistycznym proroctwom - jest nadal cenione przez mÅ‚odych artystów. OkazaÅ‚o siÄ™ także, że nie jest to tylko zjawisko lokalne, ale ma charakter ogólnopolski.

​

Rok 2001, u którego progu staÅ‚a owa wystawa, okazaÅ‚ siÄ™ rokiem pod znakiem malarstwa mÅ‚odych. Szereg kolejnych wystaw: "Scena 2001" w Zamku Ujazdowskim w Warszawie, wrocÅ‚awska wystawa konkursu im. Eugeniusza Gepperta czy "Supermarket Sztuki", który odbyÅ‚a siÄ™ w czerwcu w warszawskiej galerii ZPAP ujawniÅ‚y bardzo szerokÄ… gamÄ™ mÅ‚odych malarskich talentów. Zjawisko to zostaÅ‚o odnotowane na Å‚amach prasy artystycznej. Także "Magazyn sztuki", bastion tzw. "sztuki krytycznej" odrzucajÄ…cej tradycyjne medium obrazu, zaczÄ…Å‚ interesować siÄ™ mÅ‚odym malarstwem, choć oczywiÅ›cie nie szczÄ™dzÄ…c krytyki. Skoro zjawisko mÅ‚odego malarstwa zostaÅ‚o już odnotowane, można teraz przyjrzeć siÄ™ mu bliżej i postawić kilka pytaÅ„, by uchwycić jego strukturÄ™. Przede wszystkim zapytać należy co Å‚Ä…czy mÅ‚odych malarzy oprócz wspólnoty pokolenia koÅ„ca lat sześćdziesiÄ…tych i poczÄ…tku siedemdziesiÄ…tych? Czy można wyróżnić jakieÅ› wspólne tendencje formalne bÄ…dź odniesienia tematyczne lub odniesienia do konkretnych tradycji artystycznych? Zjawisko, którego jesteÅ›my Å›wiadkami nie jest na pewno tak jednorodne jak np. malarstwo nowych dzikich z przeÅ‚omu lat siedemdziesiÄ…tych i osiemdziesiÄ…tych. JeÅ›li szukać porównania historycznego - bÄ™dzie to raczej wystawa "ArsenaÅ‚" z 1955 roku. Wówczas mÅ‚ode pokolenie przeÅ‚amywaÅ‚o socrealizm, choć nie oznaczaÅ‚o to jeszcze zbiorowego akcesu do taszystowskiej nowoczesnoÅ›ci. Podczas "ArsenaÅ‚u" zaprezentowaÅ‚o siÄ™ wiele artystycznych indywidualnoÅ›ci, jak Tadeusz Dominik, Stefan Gierowski, Roman OpaÅ‚ka czy Jan Lebenstein. Malarze ci, jak wiemy, podążyli nastÄ™pnie wÅ‚asnymi, odrÄ™bnymi Å›cieżkami. Obecnie mamy również do czynienia raczej z szeregiem indywidualnoÅ›ci takich jak Zbigniew Rogalski, Dominik Lejman, SÅ‚awomir Toman, Jacek DÅ‚użewski czy Marcin Maciejowski, niż jednolitym, Å›cisÅ‚ym nurtem. O ile w roku 1955 odniesieniem negatywnym byÅ‚ marazm socrealistycznej pseudosztuki, o tyle obecnie mamy do czynienia ze zniechÄ™ceniem wszechobecnej instalacji i performance. Znamienna jest wypowiedź SÅ‚awomira Tomana, który w jednym z wywiadów mówi: "zrozumiaÅ‚em, iż trafiÅ‚em na moment, kiedy sztuka zwiÄ…zana z instalacjami i cala reszta przeżyÅ‚a już swe najważniejsze chwile", jednak ciekawy jest także inny fragment wypowiedzi Tomana: "uważam, ze nie można dziÅ› mówić o malarstwie w oderwaniu od konceptualizmu". Istotnie, gdy przyjrzymy siÄ™ bliżej twórczoÅ›ci przedstawianych malarzy dostrzeżemy, że wiele ich prac balansuje na granicy, poza którÄ… obraz staje siÄ™ elementem instalacji. Takie sÄ… prace Barbary Kasprzyckiej, której "Salamandra" przywoÅ‚uje "Artony" WÅ‚odzimierza Borowskiego, Zbigniewa Bujnowskiego, który rozpoczÄ…Å‚ niekonwencjonalny projekt malarskiego odnawiania fasad instytucji artystycznych, czy też Iwo Rutkiewicza, który posÅ‚uguje siÄ™ plastikowÄ… foliÄ… wykorzystywanÄ… w opakowaniach. Wydaje mi siÄ™, że konceptualizm i zwiÄ…zana z nim ironia i dystans staÅ‚ siÄ™ dla mÅ‚odych malarzy rodzajem poÅ›rednika miÄ™dzy obrazem a otaczajÄ…cÄ… artystów rzeczywistoÅ›ciÄ…. ZwiÄ…zek ze wspóÅ‚czesnÄ… rzeczywistoÅ›ciÄ… naznaczonÄ… komercjÄ… jest znamiennym rysem, który pojawia siÄ™ u mÅ‚odych malarzy. Wymienić tu można obrazy wspomnianego wyżej Tomana, w których pojawiajÄ… siÄ™ hiperrealistycznie przedstawione banalne przedmioty, a także pÅ‚ótna Jacka DÅ‚użewskiego i MichaÅ‚a Koniarka, czy też komiksy Wilhelma Sasnala i Marcina Maciejewskiego.

​

Ciekawym artystÄ… siÄ™gajÄ…cÄ… po tematykÄ™ powszedniego życia jest Marcin KÄ™dzierski. Jego obrazy takie jak "Autobus" czy "DzieÅ„ dobry, jesteÅ›my z telewizji" ujawniajÄ… jak bardzo w naszej obecnej rzeczywistoÅ›ci tkwi jeszcze miniona epoka peerelu. Artysta podkreÅ›la to także w warstwie formalnej m.in. poprzez siÄ™gniÄ™cie do malarstwa Andrzeja Wróblewskiego. Pewien sentymentalizm charakteryzujÄ…cy siÄ™ odwoÅ‚aniem do rzeczywistoÅ›ci peerelu, jest kolejnym istotnym wÄ…tkiem przewijajÄ…cym siÄ™ w malarstwie mÅ‚odych. Ciekawymi przykÅ‚adami sÄ… tutaj pÅ‚ótna artystek: Pauliny OÅ‚owskiej i Bogny Gniazdowskiej. W obrazach obu artystek, inspirowanych fotografiÄ…, kluczowym elementem jest ubiór, który jest Å›ladem dawno minionej mody. Pomimo podobnego zabiegu mamy jednak do czynienia z diametralnie różnymi nastrojami. U OÅ‚owskiej lekkie sukienki tworzÄ… ulotna atmosfera beztroskiego dojrzewania, u Gniazdowskiej niemodne, ciężkie ubrania stajÄ… siÄ™ symbolem vanitas. Na przeciwnym biegunie wzglÄ™dem obrazów tematycznych znajdujÄ… siÄ™ pÅ‚ótna abstrakcyjne. WÅ›ród obrazów mÅ‚odego pokolenia bardzo dużo jest abstrakcji w bardzo dobrym wykonaniu i wÅ‚aÅ›ciwie należaÅ‚o by jej poÅ›wiÄ™cić osobny artykuÅ‚. (...) PrzyszÅ‚e lata pokażą, jak rozwinie siÄ™ twórczość mÅ‚odych malarzy - na razie jedno jest pewne, ich wspólny debiut w mijajÄ…cym roku na pewno nie zostanie przeoczony.

​

bottom of page